Iedereen die een website of webshop heeft wilt zichtbaar zijn in Google of andere zoekmachines. Het is natuurlijk belangrijk om verkeer te krijgen naar je website of webshop. Zonder bezoekers kan je namelijk geen kennis delen of naamsbekendheid vergroten. Daarnaast is het natuurlijk ook een stuk lastiger om je producten en diensten te verkopen zonder de hulp van je vindbaarheid in de zoekmachines. Als je een website of webshop hebt wil je namelijk zoveel mogelijk vertoningen en kliks krijgen op je pagina’s. Om deze reden ga ik jullie mee nemen in de verschillen tussen SEO en SEA zijn. Ik heb zowel mijn eigen kennis gecombineerd met een uitgebreid onderzoek naar wat de verschillen zijn, waarom je moet zorgen dat dit in orde is en wat de individuele voordelen van SEO en SEA zijn.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA
Om maar gelijk met de basis te beginnen, zal ik uitleggen wat SEO en SEA betekend. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) wat inhoud dat je op een organische manier zo hoog mogelijk vindbaar bent op google. SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines) wat inhoud dat je met advertenties in de zoekmachine zo hoog mogelijk vindbaar bent op bepaalde zoekwoorden.
Waarom SEO
Waarom is SEO zo belangrijk en wat zijn de voordelen van SEO? Het geeft een hele boel voordelen als je ervoor zorg dat je de SEO van je website goed op orde hebt. Let hierbij ook op E-E-A-T update van Google! Als mensen een zoekterm of zoekwoord in Google of een andere zoekmachine typen en jij staat boven aan in google in de zoekresultaten, is dat natuurlijk super voor jouw bedrijf. Je bent daardoor super zichtbaar voor mensen die naar jouw product of dienst zoeken op het world wide web. Uit onderzoek is gebleken dat mensen bijna nooit verder gaan als pagina 2 van de zoekresultaten. Als jij boven aan (top 3 van de zoekresultaten) staat dan vindt de zoekmachine jouw content belangrijk. En wanneer de zoekmachine ziet dat jouw content uniek, eerlijk en belangrijk is, dan zal hij dit sneller tonen aan de persoon die de zoekopdracht invoert. In een top 3 positie staan geeft dan ook heel veel vertrouwen aan mensen die wat zoeken op Google of andere zoekmachines. Ik heb samen met onze SEO specialist Jaimy van Wijngaarden aan tafel gezeten om de belangrijkste voordelen van SEO op een rij te zetten en een onderbouwing te geven waarom deze punten belangrijk zijn voor jouw website. Bekijk de voordelen:
- Met behulp van een goede SEO structuur kun je ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet boven de zoekresultaten. Dit zie je dan boven de betaalde advertenties op google. Als je als featured snippet word weergegeven, dan word je content belangrijk gevonden door Google. Een featured snippet ziet er zo uit:

- Bij SEO zullen je resultaten blijvend zijn terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je de advertentie van je website stopt ben je gelijk niet meer vindbaar met je advertentie
- In Google en andere zoekmachines is het soms onduidelijk of het SEO of SEA zoekresultaten zijn die je ziet. Echter worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Google is verplicht om dit te laten zien. De meeste mensen scrollen daardoor ook naar onder totdat ze bij de organische sites komen (SEO)
- SEO is volledig gratis, dus als mensen op je site klikken hoef je er niet voor te betalen wat je wel moet doen bij SEA. SEO is een investering in tijd, maar zodra je organisch na een lange tijd goed vindbaar bent is het resultaat ook blijvend.
- Technische SEO word heel vaak vergeten bij het bouwen van een website/webshop, dit is uiterst belangrijk voor je structuur en je bezoekerservaring. Hoe fijner je website voor de bezoeker is, hoe hoger de conversie zal zijn.

Waarom SEA
Nu het duidelijk is waarom SEO zo een grote impact kan hebben op je website of webshop, is het tijd om te vertellen waarom SEA ook een grote toevoeging aan je platform kan zijn. Bekijk de punten in de onderstaande opsomming:
- Google bied je steeds minder inzicht in zoektermen. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden iemand via SEO op je site terechtkomt. Bij advertenties via SEA zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus eigenlijk gewoon betalen om achter deze informatie te komen (ook al zijn er wel tools die je hierbij kunnen helpen)
- Het succes van SEA is veel makkelijker te meten dan het resultaat van SEO. Bij SEA zie je direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne heeft opgeleverd. Dat is echter bij SEO heel anders. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google en wat het je oplevert
- SEO is voor de lange termijn. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) kan erg lang duren. Van weken tot aan maanden. Terwijl je SEA advertenties direct zichtbaar zijn en ook direct resultaat kunnen behalen
Met SEO kan je zelf al veel bereiken door organische posities in de zoekresultaten te pakken. Bij SEA moet je alles zo goed mogelijk monitoren om te zorgen dat je winstgevend bent en blijft
~ Tip van onze SEO Expert Jaimy van Wijngaarden
Conclusie
Met een goede SEO strategie kan je zonder te betalen boven in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines ranken. Het enige wat het jou kost is tijd en onderzoek. SEA draait een stuk meer om conversie. Want als je een betaalde advertentie draait zoals Google adds, wil je natuurlijk wel winstgevend zijn. Je zal constant aan de knoppen moeten draaien om te kijken welke campagnes uitgezet of opgeschaald kunnen worden. Het grote verschil tussen SEA en SEO is dat SEO blijvend is en SEA niet. Bij SEA maak je direct kosten en bij SEO kost het je vaak eenmalig tijd en geld. Als je hier zelf geen tijd voor hebt, kan je het natuurlijk uitbesteden. Bij het kijken naar een nieuw marketingkanaal zoals SEO en SEA is het belangrijk om voor jezelf af te wegen en voor jezelf te kijken waar je de focus in het begin op gaat leggen en waar je op lange termijn de meeste winst uit verwacht te halen.
Wil je dat onze SEO expert Jaimy van Wijngaarden vrijblijvend kijkt naar wat we voor jouw webshop kunnen betekenen? Schiet dan een meeting in via de onderstaande button of kijk voor meer informatie op onze SEO uitbesteden pagina.