CONVERSEO IMPACT

Afbeeldingen Optimaliseren voor de Zoekmachine

afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine
Picture of Jaimy van Wijngaarden

Jaimy van Wijngaarden

Laatst bijgewerkt: 12/08/2024

Wanneer je aan de slag gaat met SEO (Search Engine Optimisation) dan zal je al snel merken dat SEO veel meer is dan alleen content. Er komen een hoop technische elementen bij kijken die je niet als bezoeker direct op de website ziet, maar die wel invloed hebben op de organische zoekmachine resultaten. 

Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine is essentieel om alles uit je SEO campagne te halen. In dit blog leggen we graag uit wat de beste manier is om je afbeeldingen te optimaliseren.

Unieke afbeeldingen

Voordat we beginnen met het stappenplan wil ik graag een belangrijk punt aangeven. Waar het vroeger niet uitmaakte wat voor foto je gebruikte, is het nu juist waardevol om unieke foto’s te gebruiken. Dit komt door de Google EEAT update. Hoe unieker en waardevoller je content, des te beter Google je laat ranken in de zoekresultaten.

Stap 1: optimaliseer de bestandsgrootte

Wanneer je een foto van hoge kwaliteit hebt van bijvoorbeeld internet of direct van een fotocamera dan zijn de bestanden vaak erg groot. Een foto van meer dan 1MB kan al een grote impact hebben op de snelheid van de pagina/website. Je wilt er dus eigenlijk voor zorgen je afbeelding zo een klein mogelijke bestandsgrootte heeft zonder te veel in te leveren op kwaliteit. Dit is hoe je dat doet:

*Voorbeeld van een 89% bestandsverkleining met Tinypng.com

Stap 2: optimaliseer de titel en alt voor SEO

Een afbeelding heeft in de meeste platformen zoals bijvoorbeeld WordPress twee belangrijke attributen; een titel en een ALT tekst. Deze dienen beiden geoptimaliseerd te worden voor de zoekmachine. Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine doe je zo:

afbeeldingen optimaliseren voor seo
*Voorbeeld van Titel- en ALT in WordPress

Over-optimaliseer niet

Wanneer je een pagina hebt waar je meerdere afbeeldingen toevoegt dan ben je al snel geneigd ze allemaal dezelfde titel en ALT mee te geven. Probeer dit te voorkomen door creatief te zijn en diverse synoniemen van keywords te gebruiken. Zorg er altijd voor dat de hoofdafbeelding een identieke titel en ALT heeft aan de titel van de pagina/blog. De overige afbeeldingen kunnen synoniemen of andere opbouwen in de titel en alt’s gebruikt worden.

Conclusie

Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine is niet zo complex als je wellicht zou denken. Als je de regels/taal van Google gebruikt dan kan je op de juiste wijze optimaliseren. Hierbij nog een kleine opsomming van de punten:

Wil je dat wij helpen bij het optimaliseren van je website voor SEO? Plan een meeting in via de onderstaande button of stuur ons een bericht om samen te sparren.

Laatste blogs

Onze diensten

Waarom klanten voor ons kiezen

Relevante Blogs

Maak je webshop toekomstbestendig!

Geef je webshop op korte termijn meer winst en op lange termijn toekomstbestendig met onze bewezen formule.

Scroll to Top
Open chat
Spar vrijblijvend met ons!
Hey, waar kan onze SEO & CRO Expert Jaimy je mee helpen?