Wanneer je aan de slag gaat met SEO (Search Engine Optimisation) dan zal je al snel merken dat SEO veel meer is dan alleen content. Er komen een hoop technische elementen bij kijken die je niet als bezoeker direct op de website ziet, maar die wel invloed hebben op de organische zoekmachine resultaten.
Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine is essentieel om alles uit je SEO campagne te halen. In dit blog leggen we graag uit wat de beste manier is om je afbeeldingen te optimaliseren.
Unieke afbeeldingen
Voordat we beginnen met het stappenplan wil ik graag een belangrijk punt aangeven. Waar het vroeger niet uitmaakte wat voor foto je gebruikte, is het nu juist waardevol om unieke foto’s te gebruiken. Dit komt door de Google EEAT update. Hoe unieker en waardevoller je content, des te beter Google je laat ranken in de zoekresultaten.
Stap 1: optimaliseer de bestandsgrootte
Wanneer je een foto van hoge kwaliteit hebt van bijvoorbeeld internet of direct van een fotocamera dan zijn de bestanden vaak erg groot. Een foto van meer dan 1MB kan al een grote impact hebben op de snelheid van de pagina/website. Je wilt er dus eigenlijk voor zorgen je afbeelding zo een klein mogelijke bestandsgrootte heeft zonder te veel in te leveren op kwaliteit. Dit is hoe je dat doet:
- Wanneer de foto niet alleen meer is dan 1MB maar ook nog een grote resolutie heeft (meer dan circa 2500 x 2000), dan kan je de foto verkleinen via tools als iloveimg.com
- Als de foto verkleint is dan kan je de bestandsgrootte verder verkleinen door een bestandsoptimalisatie. Hier kan je een tool als tinypng.com voor gebruiken.
- Als laatste stap wil je het JPG of PNG bestand omzetten naar WEBP. Dit zorgt voor het kleinst mogelijke bestand met de beste kwaliteit. Hier kan je een tool voor gebruiken als convertio.co. Je wilt bij voorkeur je afbeelding onder de 500KB uit laten komen voordat je hem upload in je website.

Stap 2: optimaliseer de titel en alt voor SEO
Een afbeelding heeft in de meeste platformen zoals bijvoorbeeld WordPress twee belangrijke attributen; een titel en een ALT tekst. Deze dienen beiden geoptimaliseerd te worden voor de zoekmachine. Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine doe je zo:
- Pas de titel van het bestand gelijk aan wanneer je het download. Bij een titel geldt de regel om geen hoofdletters te gebruiken, maar wel middenstreepjes. Dit zou voor deze pagina er bijvoorbeeld zo uit zien: afbeeldingen-optimaliseren-voor-de-zoekmachine
- Bij het invoegen van de afbeelding in je CMS (zoals WordPress) krijg je ook de optie om een ALT tekst toe te voegen. Hier geldt de regel om geen hoofdletters maar wel spaties te gebruiken. Dit zou voor deze pagina er zo uit zien: afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine

Over-optimaliseer niet
Wanneer je een pagina hebt waar je meerdere afbeeldingen toevoegt dan ben je al snel geneigd ze allemaal dezelfde titel en ALT mee te geven. Probeer dit te voorkomen door creatief te zijn en diverse synoniemen van keywords te gebruiken. Zorg er altijd voor dat de hoofdafbeelding een identieke titel en ALT heeft aan de titel van de pagina/blog. De overige afbeeldingen kunnen synoniemen of andere opbouwen in de titel en alt’s gebruikt worden.
Conclusie
Je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachine is niet zo complex als je wellicht zou denken. Als je de regels/taal van Google gebruikt dan kan je op de juiste wijze optimaliseren. Hierbij nog een kleine opsomming van de punten:
- Verklein de bestandsgrootte van de afbeelding naar onder de 500KB (bij voorkeur nog kleiner).
- Optimaliseer de titel en ALT van de afbeelding voor SEO doormiddel van de volgende regels. Titel: geen hoofdletters, wel middenstreepjes. ALT: geen hoofdletters, wel spaties
Wil je dat wij helpen bij het optimaliseren van je website voor SEO? Plan een meeting in via de onderstaande button of stuur ons een bericht om samen te sparren.