CONVERSEO IMPACT

Hoe Optimaliseer je je Website Voor De Google E-E-A-T Update

hoe optimaliseer je je website voor de google eeat update
Picture of Jaimy van Wijngaarden

Jaimy van Wijngaarden

Laatst bijgewerkt: 11/05/2024

Google E-E-A-T is de nieuwste update van Google. Voorheen bestond de update alleen uit de 3 letters, E-A-T, maar sinds december 2022 is er nog een E bijgekomen. Het nieuwe E-E-A-T staat voor experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness. Maar hoe optimaliseer je je website voor de Google E-E-A-T update? Ik leg het graag uit! 

Wat houdt de Google EEAT update in?

EEAT is een van de grootste Google updates sinds tijden. Ook al blijft Google continue updates uitrollen, zijn het vaak maar kleine tweaks. Bij de EEAT update is dit zeker niet het geval. Deze update zal voor veel verandering gaan zorgen binnen de organische zoekresultaten op Google en dus ook voor websites hun organische rankings. Zoals in de inleiding benoemd staan de letters EEAT voor de volgende afkortingen:

E: Experience; hoeveel ervaring heb jij in het onderwerp waar je over schrijft?
E: Expertise; hoeveel expertise bevat je binnen jouw vakgebied?
A: Authoritativeness; hoe autoritair is jouw content in vergelijking tot anderen?
T: Trustworthiness; hoe betrouwbaar ben jij als bron?

Wat houden deze factoren in? De bovenstaande factoren zorgen ervoor dat Google uniek geschreven en betrouwbare content/bronnen beter kan onderscheiden. Google zal weten wanneer jij een expert bent op het gebied waar je over schrijft, of dat je geen echte kennis van het onderwerp bevat. Dit doen ze door een totaal profiel van jou als individueel persoon te maken. Niet alleen via je eigen website, maar ook via je socials en je eventuele verleden op het web.

Waarom heeft Google de update uitgevoerd?

Google heeft de EEAT update uitgevoerd om op deze manier échte content die door een expert geschreven is te onderscheiden van gefabriceerde content. Op deze manier willen ze de bezoeker de beste kwaliteit geven met hun zoekopdracht. Rond 2019 werd de eerste versie van de Google EAT update uitgerold. Deze update bestond alleen nog uit de 3 letters, EAT. In deze update waren eigenlijk vrijwel alleen maar medische content schrijvers betrokken. Na enkele jaren vond Google dat het tijd werd om niet alleen de medische content op échtheid en expertise te controleren, maar alle informatie op het World Wide Web. Op deze manier wilt Google de search ervaring verbeteren voor de gebruiker. Wanneer de gebruiker zoekt naar een specifiek onderwerp, dan zal Google opzoek gaan naar het artikel van een website die bekend staat om ‘de’ expert te zijn binnen dat vakgebied.

“Google denkt altijd vanuit het perspectief van de bezoeker. Hoe beter de ervaring van de bezoeker op jouw website is, des te beter je zal ranken in de organische zoekresultaten.”

~ SEO tip van Jaimy van Wijngaarden (SEO & CRO Specialist)

Hoe optimaliseer je je website voor de Google EEAT update?

Wees niet bang, je kan je website optimaliseren voor de EEAT update. Voordat je kan gaan optimaliseren is het eerst belangrijk om te begrijpen dat Google dus wilt weten dat de website eigenaar of hoofd auteur(en) wel échte experts zijn in hun vakgebied.

Om Google te laten weten dat jij de expert bent in jouw vakgebied zijn er enkele belangrijke factoren waar je je aan moet houden. Hieronder som ik enkele van de belangrijkste factoren op:

Waarom is de Google EEAT update zo belangrijk?

De Google EEAT update is een van de grootste Google updates van de afgelopen tijd. De vier pilaren gaan namelijk een grote rol spelen in hoe content geranked wordt in de zoekresultaten. Daarom is het ook super belangrijk dat je je website zo snel mogelijk EEAT-proof maakt. Dit is voor iedereen en voor elk bedrijf belangrijk. Doe dit dan ook liever vroeg dan laat.

Conclusie

Als je je website future-proof wilt hebben dan is het slim om je website zo snel mogelijk aan te passen op de Google EEAT update. Op deze manier kan je je website toekomstbestendig maken en misschien zelfs al op korte termijn er winst mee behalen.

Wil je je webshop naar het volgende niveau tillen, je winstmarges vergroten en toekomstbestendig maken maar heb je zelf de kennis of tijd er niet voor? Ik, Jaimy van Wijngaarden ben dé expert van ConverSEO Impact op het gebied van SEO & CRO. Door Zoekmachine- met conversie optimalisatie te combineren halen wij op zowel de korte termijn als lange termijn mooie resultaten voor onze klanten. SEO & CRO gaan dan ook hand in hand. Ben je benieuwd hoe ik jouw webshop naar het volgende niveau kan tillen? Boek een vrijblijvende afspraak in via mijn agenda. Ik kijk ernaar uit om met je te sparren!

Laatste blogs

Onze diensten

Waarom klanten voor ons kiezen

Relevante Blogs

Maak je webshop toekomstbestendig!

Geef je webshop op korte termijn meer winst en op lange termijn toekomstbestendig met onze bewezen formule.

Scroll to Top
Open chat
Spar vrijblijvend met ons!
Hey, waar kan onze SEO & CRO Expert Jaimy je mee helpen?