CONVERSEO IMPACT

Hoe Optimaliseer je de Technische SEO van je Website?

hoe optimaliseer je de technische seo van je website
Picture of Jaimy van Wijngaarden

Jaimy van Wijngaarden

Laatst bijgewerkt: 11/05/2024

Als we praten over SEO (Search Engine Optimisation) dan zijn er veel aspecten waar je op moet letten. Een grote kant van SEO speelt zich af aan de technische kant. Wanneer er enkele technische problemen zich voordoen dan heeft dit al gauw invloed op de SEO resultaten. Wij vinden het dan ook belangrijk dat je als website/webshop eigenaar weet waar je wel en niet op moet letten bij het optimaliseren van de technische SEO.

Zowel dankzij onze eigen ervaring als het uitgebreide onderzoek dat wij hebben uitgevoerd weten wij als geen ander wat de meest voorkomende technische problemen zijn die invloed hebben op de SEO resultaten.

Wat wordt gezien als technische SEO?

Als eerst is het belangrijk om te weten wat onder de technische SEO valt. De technische SEO wordt gezien als de technische kant van de website. Bekijk de opsomming voor wat onder anderen hieronder valt:

Bovenstaande opsomming is een kleine greep van wat er komt kijken bij technische Search Engine Optimisation. Uiteindelijk telt elk klein deeltje optimalisatie mee voor de grote resultaten.

” SEO Bestaat niet uit losstaande delen. Uiteindelijk zorgen alle kleine delen die je aan je SEO verbeterd voor het gehele plaatje. Mijn tip is dan ook om je SEO als een spinnenweb te zien, elke optimalisatie draagt bij aan het grotere web”

~ Tip van onze SEO & CRO Expert Jaimy

Waarom zou je je website optimaliseren voor technische SEO?

De technische SEO is een deel van de SEO die je bezoeker vaak niet ziet maar wel sterk mee telt voor de ranking van je website in de organische zoekresultaten van Google. 

Je moet het eigenlijk zo zien: Google probeert jouw website te begrijpen, en dit doet hij doormiddel van de technische kant te analyseren om zo een goed beeld te krijgen van je website. Des te beter jouw website technisch geoptimaliseerd is, des te beter Google jouw website zal begrijpen. 

technische seo website optimaliseren

Hoe optimaliseer je de technische SEO van je website?

Als je je website SEO technisch goed in elkaar wilt hebben zitten dan zijn er diverse punten waar je op moet letten. Ik zal de meest voorkomende technische optimalisaties die invloed hebben op SEO resultaten in de volgende stukken doornemen.

1. Duplicate content

Duplicate content heeft op diverse vlakken serieuze nadelige gevolgen voor je SEO. Het is dan ook belangrijk dat je geen teksten van andere websites gebruikt. Je teksten moeten zo uniek mogelijk zijn. In onze hoe optimaliseer je je website voor de google E-E-A-T update” blog vertellen we hier meer over.

2. Link structuur

Je link structuur bepaald hoe Google jouw website leest. Je geeft via je link structuur aan welke pagina’s jij belangrijk vind en waar ze onder vallen. Des te ‘schoner’ de link is, des te beter Google je website kan lezen en indexeren.

3. Google page speed

De Google page speed analyse geeft je inzicht in hoe goed jouw website of specifieke pagina is geoptimaliseerd voor Google. Hoe hoger je page speed score, hoe beter Google je website laat ranken. Houdt er rekening mee dat een score van 100 bijna onmogelijk is. Probeer er dus zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen maar weet dat je niet het perfecte resultaat kan behalen gezien er veel factoren dit beïnvloeden. Waaronder bijvoorbeeld de grote van je website of webshop.

google page speed technische seo
Google Page Speed Score ConverSEO Impact

4. Snelheid van je website

De page speed analyse kijkt naar diverse factoren waar hij zelf een score uit bouwt. Maar deze score bestaat niet alleen uit de snelheid van je website, ook al is dit wel een enorme SEO factuur. Zorg er dus voor dat jouw website zo snel mogelijk laad. Zowel Google als de klant zelf houdt er niet van om te wachten. Daarnaast denkt Google ook altijd aan de gebruiker, en als Google merkt dat de gebruiker een lange tijd moet wachten tot jouw pagina laad, dan zal dit nadelige SEO gevolgen hebben. Zoals je in de bovenstaande score kan zien is onze SEO top in orde, maar op het gebied van snelheid (performance) hebben we nog stappen te maken. Daar gaan we dus weer verder mee aan de slag ;).

5. Je hosting pakket

Waar mensen zich vaak in vergissen is het hosting pakket. Vaak wordt er alleen gekeken naar tegen welk tarief de diensten aangeboden worden. Maar je hosting pakket heeft een grote invloed op je SEO. Hoe beter je hosting, hoe minder down time je hebt en hoe sneller je website zal draaien. Tegenwoordig kan je zelfs je websites in de cloud laten draaien! De grootste websites & webshops die wij in ons beheer hebben draaien dan ook allemaal in de cloud.

6. Foto benamingen & ALT teksten

De Search Engine Optimalisatie begint al in de back-end van je website. Zo kan je aan afbeeldingen een titel en ALT tekst meegeven. Google leest waar je afbeeldingen over gaat doormiddel van de titel en ALT tekst. Zorg er dan ook voor dat je ze beide optimaliseert. 

7. XML sitemap & Robots.txt

Een XML sitemap is een bestand waarin je de pagina structuur van je website aan Google verteld. Als je de XML sitemap van je website aan de Search Console van Google toevoegt dan geef je je website een zetje en laat je aan Google zien hoe jij wilt dat hij je website analyseert. Een XML sitemap kan automatisch gemaakt en ge-update worden.

Een robots.txt bestand zorgt ervoor dat jij aan Google kan vertellen welke pagina’s je wél en niet geïndexeerd wilt hebben door de crawler van Google. Je wilt namelijk alleen geindexeerd worden met pagina’s waarop je vindbaar wilt zijn. Je wilt bijvoorbeeld niet dat je algemene voorwaarden en privacy policy in de zoekresultaten van Google worden meegenomen.

404 optimaliseren voor technische seo

8. 404's en 301's

Je kent het wel, dan heb je eindelijk het product dat nergens meer verkrijgbaar is alsnog op ‘die ene’ website gevonden. Dan klik je op de pagina, en dan krijg je melding ‘404, pagina niet gevonden’. Dit is natuurlijk erg frustrerend en daar is Google zich ook bewust van. Zorg er dus voor dat je geen 404’s op je website hebt staan. 404’s zijn erg nadelig voor je SEO resultaten. Wij kunnen alle 404 links en pagina’s opsporen en in een rapport naar je toesturen. Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact met ons op of plan een meeting in.

Niet alleen 404’s zijn nadelig voor je SEO, maar ook 301’s. Deze code staat ook wel bekend als een redirect. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk redirects op je website hebt staan. Veel 301 redirects zullen net zoals veel 404’s nadelig zijn voor je SEO resultaten.

9. Desktop & mobiele UX

Waar het bij veel website-eigenaren fout bij gaat is dat ze op één kant focussen van hun website. Of alleen aan de desktop kant, of alleen de mobiele kant. Het is dan ook belangrijk dat de UX (User Experience) zowel op de desktop als op de mobiel tot de puntjes in orde is. 

10. Hreflang tag

Is je website meertalig? Zorg er dan voor dat je gebruikt maakt van een hreflang tag. Deze tag zorgt ervoor dat Google begrijpt aan welke gebruiker hij welke taal moet laten zien.

11. SSL sertificaat

Af en toe kom ik nog steeds websites tegen die geen SSL certificaat hebben. Een SSL certificaat is enorm belangrijk om aan Google aan te tonen dat je website veilig voor de bezoeker is.

12. Google GA en Google analytics

Koppel je website aan de Google Search Console en Google Analytics. Zo krijgt niet alleen Google een beter beeld van jouw website, maar ook jijzelf! 

13. Technische analyse via SC

Wanneer je je website in de Google Search Console inlaad dan krijg je al gauw te zien wat er technisch nog verbeterd kan worden aan je website. Neem al deze tips van Google mee en verbeter zo veel mogelijk.

Conclusie

SEO betekent niet alleen maar content maken. SEO is een totaal plaatje waar dus ook een technische en vaak niet direct zichtbare kant bij komt kijken. Als je zo goed mogelijk in de SERP (Search Engine Results Page) wilt ranken dan is het belangrijk om zowel de technische als de niet-technische SEO in orde te hebben. Kom je hier zelf niet helemaal uit of wil je het maximale eruit halen? Onze SEO Expert Jaimy heeft 8+ jaar ervaring, is veranderd woordelijk voor honderdduizenden bezoekers en 2 miljoen+ omzet. Plan direct een vrijblijvende meeting met Jaimy in om te kijken naar de mogelijkheden voor jouw webshop.

Laatste blogs

Onze diensten

Waarom klanten voor ons kiezen

Relevante Blogs

Maak je webshop toekomstbestendig!

Geef je webshop op korte termijn meer winst en op lange termijn toekomstbestendig met onze bewezen formule.

Scroll to Top
Open chat
Spar vrijblijvend met ons!
Hey, waar kan onze SEO & CRO Expert Jaimy je mee helpen?